Fem fakta om lekenes rolle i barns utvikling som foreldre bør vite
Som møll blir lokket til en flamme, blir barn trukket til leker. Barn vil lage leker av alt de kan finne, selv når det ikke er noen i nærheten. Dette får spørsmålet “Hvilken rolle spiller leker i barns utvikling?” Barn går naturlig mot det de trenger og vet hva de trenger fra en tidlig alder.
Hva viser forskningen da?
I følge Minnesota Children’s Museums publikasjon av Dr. Rachel E. Whites Power of Play, A Research Summary on Play and Learning, “lærer barn gjennom trening av moden late lek å bruke leker og rekvisitter symbolsk, utvikle omfattende og konsistente fortellinger, opprettholde regler og roller, og planlegge lekescenarier fra begynnelse til slutt.
Leker er enkle ting som barn bruker for å underholde seg selv samtidig som de utforsker omgivelsene, lærer nye ting, leker som og utvikler følelsesmessige uttrykksevner.
Leker har et stort potensial for å hjelpe barn med å forstå mer abstrakte ideer fordi de ofte brukes som symboler for andre ting.
- Leker med åpen ende kan inspirere til fantasi og kreativitet.
Leker som kan brukes på ulike måter oppmuntrer barnet ditt til å bruke fantasien og utvikle narrativ tenkning. De kan da se verden bredere som et resultat av dette. Det er avgjørende å fremme kreativitet hos barn fordi det lærer dem å tenke utenfor boksen.
En ungdom vil tolke grunnleggende gjenstander som blokker, dukker, dyreleker, baller, lekebiler eller late som mat som invitasjoner til å begynne å lage historier og forestille seg scenarier i hodet. Et barns første klasserom er faktisk i leken.
Barn vil enkelt tilordne gjenstander som opprinnelig ikke var ment å være leker, spesielt hvis alt er tilgjengelig. Disse gjenstandene er utmerket for å oppmuntre barnet ditt til å bruke fantasien, inkludert en pinne, en stein, en beholder og en boks.
- Barn lærer om STEAM via leker.
Barns hjerner er som svamper. De legger stadig inn data fra omgivelsene. Barn kan utforske vitenskap, teknologi, ingeniørfag, kunst og matematikk gjennom leker. Uansett hvor enkelt eller sofistikert et leketøy er, har det en leksjon å gi barnet ditt og understreker verdien av leketid.
Ungdommen din vil lære om fysikk når du bygger en skyskraper av blokker og deretter se den gradvis smuldre. Barn blir fascinert av hvordan alt fungerer etter å ha sett en fjernkontrollert bil sprette rundt kun ved å bruke radiobølgene til kontrolleren. Barnets hjerne stimuleres av et puslespill, som også oppmuntrer til mønsterutforskning.
Undervurder aldri lekenes innflytelse på barns læring. Fordi det appellerer til sansene deres, hjelper fantasifull lek barna å lære mer. Dette gir dem en kognitiv fordel og motiverer dem til å fortsette å lære mer om omgivelsene.
- Leker hjelper barn med å utvikle sine motoriske ferdigheter.
Ungdom trener motoriske ferdigheter og forbedrer hånd-/øyekoordinasjonen når de griper en leke og lærer å manipulere den. Barnet ditt vil gå raskere gjennom stadiene av fysisk utvikling.
Et barns utvikling blir i stor grad hjulpet av leker som krever at de skyver, drar, griper, klyper, snur seg eller på annen måte bruker hendene og kroppen for å få noe til å skje.
Små leker som passer i barnets hender, som dukker, biler og byggeklosser, er ofte deres favoritter fordi de er enkle å håndtere og transportere. Barn har full kontroll når de bruker hendene til å plassere lekene sine eller gjemme dem bort i lommen. Leker med mindre elementer, som knapper, glidelåser eller perler, lar barna finpusse finmotorikken.
Flere gigantiske leker som barn kan manipulere med hele kroppen, er like gunstige for deres fysiske utvikling. Barn som lærer seg disse evnene er bedre rustet til å klare mer komplekse oppgaver senere, enten de sykler, hopper på en pogopinne eller kaster eller fanger en badeball.
- Å ha for mange leker kan være stressende.
Leker kan være vakre og betydningsfulle, men ikke glem at et barn kan bli overveldet av for mange valg. Når det kommer til leker, er ikke kvantitet å foretrekke fremfor kvalitet. Færre leker som barnet ditt kan bruke mer effektivt er å foretrekke fremfor flere leker som bare samler seg på lekeområdet og øker rotet.
Det er sannsynlig at overskuddet av leker i barnets miljø skader deres følelsesmessige helse hvis du observerer at barnet ditt sliter med å rydde opp etter seg, opplever sterke følelser når de leker, eller klager over at de kjeder seg til tross for at de har mange leker.
- Leker kan hjelpe i et barns følelsesmessige utvikling.
Leker gir barna en følelse av fellesskap, glade minner og en metode for å uttrykke følelsene sine. Har du noen gang lagt merke til hvor hengivne barn er til lekene sine? Dette er et fenomen som vanligvis oppmuntrer til sterke og sunne bånd. Barn relaterer kjærlighet, oppmerksomhet og glede over lekene deres. Derfor skaper og fostrer de gode barndomsminner når de tar hensyn til lekene sine.
De relaterer deretter disse følelsesmessige forbindelsene til lekekameratene eller foreldrene som leker med dem og lekene deres. Leker kan gi et trygt ansikt eller sted hvis barn trenger å snakke om noe som bekymrer eller skremmer dem.
Barn som deltar i timevis med fantasifull lek med lekene sine, vil sannsynligvis få sunnere, lykkeligere barndom som de vil verne om. Som et resultat av å kunne oppleve å være barn til syvende og sist, kan enkeltpersoner finne det enklere å gå over til voksenlivet.
Leksjonen:
Som foreldre må vi vurdere betydningen av leker i et barns utvikling når vi bestemmer hva slags og hvor mange leker vi skal gi dem. Husk at barn trenger bedre, ikke nødvendigvis mer.